الأربعاء، أبريل 29، 2009

::فاصل اعلانى 4::

أعتذر عن غيابى عن الفواص الاعلانية ..وكآبة البلوج مؤخرا..
هذا الفاصل تحديدا كان فى دماغى من فترة و لكن ما حفز ظهوره ان احدى صديقاتى اعطتنى واحدة من هذا المنتج!

هذا المنتج تحديدا له سلسلة من الاعلانات التليفزيونية اللى كلها ماشية على هذا النمط!
كلها بتقول ان زى ما الناس دى نجحت انها تعمل كولا من غير سكر..انت كمان ممنك تنجح فى..........

و هنا بقى المشكلة الأمثلة اللى جايبنها...
كل الأمثلة هى انك تحقق هدف عندك..بس بطريقة سهلة أو حتى باستهتار ..مش بس كده لا كمان ممكن يكون الهدف فى حد ذاته هدف مش مقبول من الجانب الأخلاقى....

للاسف الاعلانات دى عشان تتعمل بيعملوا مجموعات يسمعوا فيها الناس عاوزة ايه!

نفسى يعملوا حد يراقب على الكلام ده لانه بيأثر على تفكير الناس و طريقة حياتهم!

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

السلام عليكم
د : داليا
اولا : حمدالله على السلامة بعد الغياب فلقد حرصت دائما على قراءة جديدك
ثانيا : اما بخصوص كوكاكولا زيرو فانا أؤيدك شدة
فلقد اصبحت الاعلانات تبحث عن ما يجذب المستهلك او بمعنى تسويقى كما تعلمين تلعب على الاحتياجات النفسية خاصة وانها الاقوى بغض النظر عن صحة هذه الحاجات او خطئها وعن موافقتها او معارضتها للاخلاق او التقاليد

لن اطيل ولكن الا تريين اننا جزء من المشكلة اننا نستجيب لمجرد اشباع الاحساس النفسى بدون المرور بمرحلة التفكير هل يتناسب هذا معى ام لا .
اننا-فى رأيي- مخطئون بلا شك

Rehab يقول...

غير معرف:-
الله يسلمك يا فندم..شكرا ع المتابعة.

المسألة ليست فقط اننا لا نرى هل يناسبنا هذا ام لا..بل تصل الى حد ان شريحة عظمى من مجتمعنا يفكر بتلك الطريقة التى يقدمها الاعلان..فهذا اعلان موجه....لنا الله!
تحياتى